top of page

Peak District - September 2023

Geen nachtelijk vertrek dit keer maar mooi gepland in de late namiddag richting Rotterdam.

Nu is de rit tot aan de pick-up in Loenhout momenteel geen geschenk. Meer dan een uur reden we over een afstand van 27km.

Maar goed, helemaal op tijd instappen in het kleine busje als laatste passagiers.

De rit naar Rotterdam is een kort traject dus zonder dat we er erg in hadden stonden we al aan de P&O terminal.

Inchecken gaat vlot en we maken al kort kennis met onze 12 medereizigers.

Diner op de boot en na een beetje muziek veilig in onze kajuit voor de nachtelijke overtocht.

's Morgens na een fiks ontbijt, staat het busje ons aan de kade alweer op te wachten. Onze eerste echte vakantiedag kan beginnen.

Eerste stop Sherwood forest oftewel de habitat van Robin Hood. Hij vormt echt wel de rode draad door deze reis.

We maken kennis met twee enthousiaste jonge gidsen in het woud die de nodige uitleg verschaffen bij de bomen in het bos en die onsattent maken op de Major Oak. Het is een zonnige frisse dag wat maakt dat we onze eerste lunch al buiten kunnen verorberen.

Verder gaat het naar de Royal Derby porceleinfabriek. Ik vind de oude tekeningen die men zorgvuldige bewaard maar toch in te kijken zijn bijzonder waardevol. Aandachtig luisteren we naar het verhaal door de jaren heen en sluiten af met een traditionele thee, uiteraard in Royal Derby kopjes.

De laatste halte is het Holiday Inn Hotel waar we onze intrek nemen in comfortabele kamers.

Ondertussen ligt dag drie alweer voor ons. We worden de ganse dag geëscorteerd door Robin Hood himself (aka Ade Andrews). Eerst lopen we door Nottingham waar het verhaal van deze man ons volledig uit de doeken gedaan wordt. Daarna via Nottingham Castle naar onze lunch uµin The Old trip to Jerusalem. The pub is sfeervol en de dish of the day is prima.

Nadien volgt er nog een bezoek aan Newstaed Abbey oftewel het verhaal van Lord Byron. We hebben het geluk om rondgeleid te worden door een nakomeling van één van de mensen die op de Abbey hebben vertoefd. Wat een verhaal zeg, wat een leven. Duidelijk aan de orde om meer van deze man te gaan lezen en te weten te komen. Heel de tijd is het weer ons goed gezind en gaan de sluizen enkel open als we veilig onder dak zijn.

De holiday Inn verwelkomd ons alweer vanavond. De kleine groep vindt mekaar duidelijk en het voelt fijn om samen aan tafel te gaan.

Dag vier en de zon staat hoog aan de hemel. Dat mag ook wel want we bezoeken vandaag toch één van de hoogtepunten van de reis nl. Chatsworth. Bij mijn eerste bezoek aan dit huis, enkele jaren geleden, was ik erg onder de indruk. Er was zoveel te zien binnen en dus moesten we buiten de keuze maken. Oftewel de tuin in, oftewel naar de estate village waar Kick Kennedy begraven lag. Ik koos toen voor het laatste dus uiteraard was nu de tuin aan de beurt. Eerder dit jaar las ik het boek van Filip Feyten over de Mitford Zussen. De jongste onder hen was de Duchess of Devonshire en tot haar dood in 2014 woonachtig in dit huis. Ondertussen staan reeds haar zoon en haar kleinzoon aan het roer. Een boeiende vrouw en dus neem ik deze keer ook haar biografie mee uit de shop des huizes. De tuinen zijn schitterend en je krijgt hier ook een bijzonder mooi zicht op het huis aan de achterzijde. De dreigende wolken met de zon in hun kielzog maken de plaatjes nog kleurrijker.

Ik zucht, dat doe ik meestal bij het zien van zoveel moois. Net of ik plaats moet maken binnenin om alle indrukken te kunnen stockeren.

Voor onze lunch maken we nog een korte stop aan Monseal Head wat ik ook op de vorige Peak reis bezocht. Verder gaat het naar Bakewell waar we de innerlijke mens wat kunnen voeden. De namiddag is gereserveerd voor Haddon Hall, zeker niet mijn favoriet maar het weer is mooi en het is rustig in de tuin waardoor er toch een aantal mooie beelden kunnen geschoten worden.

Als afsluiter stoppen we nog in Hartington (ook bekend) waar de namiddagzon uitnodigt tot ideale belichte beelden. Ik neem dan ook graag de tijd om wat standaard tafereeltjes te schieten die in deze avondzon heel goed tot hun recht komen. Het is heerlijke fotograferen bij dit licht.

De volgende dag is het weer ons minder goed gezind. Het regent dat het giet. Op het programma : the heights of Abraham. Maar we zetten moedig door. In de kabelbaan is uiteraard het uitzicht beperkt. Boven kies ik ervoor om de grotten te bezoeken. Niet omdat dit me nu heel erg interesseert maar wel omdat het daar droog is. Toch is de uitleg die we krijgen heel interessant. Heel voorzichtig dalen we nadien het natte pad af. De natte natuur geeft een mysterieus beeld en oogt heel erg mooi op de foto. Bij aankomst in de shop/cafetaria treffen we twee medereizigers en beslissen we om samen een warme choco te drinken. Met alles erop en eraan.

Het weer klaart open en het gaat richting station Wriksworth. Daar checken we in voor een heel authentieke afternoon tea. We maken het ons gezellig en tijdens de rit met thee, scones, sandwiches en aanverwanten komen onze levensverhalen op gang. Wat een heerlijke middag in ongelofelijk fijn gezelschap. Een middag die ik ga koesteren want de combinatie van verhalen en gezelligheid draag ik hoog in het vaandel.

Eens uitgestapt gaat een deel van de groep naar het automuseum en rijden wij weer verder richting Matlock Bath. Het is een typisch toeristendorpje met allemaal echt brolwinkeltjes. Toch slaag ik erin om een mooie rozenpin te kopen.

Op onze laatste dag krijgt Lincoln de volle aandacht. Het weer is ons terug goed gezind en het is heerlijk buiten vertoeven. We vatten onze geleide wandeling aan de kathedraal aan. Onze gids neemt ons mee in de geschiedenis van deze stad. We doorkruisen de ganse oude bovenstad en eindigen in een fijne pub maar we de typische Lincolshire sausage proeven. Verder scheiden de wegen van ons viertal zich weer. Ik ga richting benedenstad om toch nog wat winkeltjes te doen op deze reis. Twee dames verkennen het kasteel en één dame vind ik onderweg terug en doen we samen nog een klassieke tea op een klein terras. Perfecte afsluiter voordat we weer naar de bus toe wandelen na een meer dan geslaagde dag.

De boot wacht op ons en daar nemen we ons laatste avondmaal samen. Een afzakkertje nemen we nog in de bar waar we genieten van het gezelschap en de muziek. Wat een ongelofelijk fijne reis met deze kleine groep gelijkgestemden.

Meer van dat.

Featured Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.